Over de auteur
Cees Buys is geboren in 1958 en opgegroeid in Scheveningen. Na een relatief voorspoedige jeugd leerde hij op 21-jarige leeftijd, tijdens zijn hotelschoolstage in hotel Okura in Amsterdam, Marjolein Mentink kennen met wie hij twee jaar later, op 5 maart 1982, is getrouwd. Samen hebben ze drie kinderen (Charlotte, Ruben en Marloes) die inmiddels allemaal volwassen zijn.
Na zijn middelbare school heeft hij de hogere hotelschool in Den Haag afgerond en heeft vervolgens zijn militaire dienstplicht als reserveofficier bij de Koninklijke Landmacht vervuld. Ingedeeld bij het onderdeel ‘Limburgse jagers’ (Oirschot) werd hij klassenofficier en leidde hij een opleidingspeloton voor Seedorf. Na diverse herhalingsoefeningen (vliegbasis Welschap bij Eindhoven) heeft hij als reservekapitein zijn ‘militaire loopbaan’ afgerond.
Cees is zijn carrière begonnen in de Amsterdamse hotellerie en op Schiphol waarna hij overstapte naar NLM CityHopper. Na ruim 2 jaar stroomde hij door naar de KLM waar hij in het gebied Midden-Oosten, Azië en Australië als vlootbevoorrader heeft gewerkt. De routegerichte belading heeft hij geïnitieerd, als eerste op de KLM-route naar Tokio. Na de eerste Golfoorlog heeft Cees zijn eerste directiefunctie aanvaard op Schiphol.
Vanaf 1993 werkt Cees als ondernemer en zelfstandige en onafhankelijke verander- en crisismanager voor een groot aantal organisaties. Opdrachten waren zeer uiteenlopend van aard en omvang. Het is daarna niet meer rustig geweest. Zijn opdracht voor het UMC in Groningen was zeer omvangrijk en complex. Het resultaat daarvan was de kroon op zijn werk.
De inmiddels door hem ontwikkelde werkwijze leidde keer op keer tot succes en werd keer op keer de weg naar excellentie geopend. Na zijn werken in het UMCG heeft besloten die werkmethodiek, die onheroepelijk leidt tot excellente organisaties, aan het papier toe te vertrouwen. Op 20 september 2006 kwam zijn eerste boek via uitgeverij Koninklijke Van Gorcum in Assen uit met de titel: ‘Managen met ratio én emotie’. Zijn primaire doel was deze methodiek te delen met velen. Zijn eerste boek verkoopt nog altijd goed en is, naar zeggen van de uitgever, een best-seller geworden.
Omdat Cees maatschappelijk betrokken is en hij kennis heeft genomen van het grote maatschappelijke- en economische probleem van ‘bedrijfsopvolging’, heeft hij op verzoek van zijn uitgever besloten hier zijn tweede boek over te schrijven. Het gaat hem in deze niet zo zeer over het probleem zelf maar veel meer om de structurele oplossing voor dit majeure probleem (i.e. het Bedrijvenleaseconcept en -gedachtegoed).
Zijn boek ‘Opvolging en Overdracht’ werd in januari 2010 gepresenteerd op Landgoed Zuylestein bij Leersum (Utrecht). Anders denken (en vervolgens ook doen) is de rode draad in zijn tweede boek.
De persoonlijke missie van Cees is anderen in hun kracht zetten, ze bewust te maken van hun talenten en waar hun kracht zit en hen daarop te faciliteren. Indien velen dit zouden doen in de bedrijven, zouden de medewerkers en daarmee direct ook hun organisaties onvermijdelijk gaan excelleren. Macro bezien betekent dit meer welvaart maar wat veel belangrijker is: voor velen meer welzijn en zingeving.
Het delen van zijn expertise via zijn eerste boek, is dan ook belangrijk zodat ook velen, via een vergelijkbare aanpak, ieder op haar of zijn authentieke wijze, de excellente status in hun organisatie kunnen bereiken.
Dit is hard nodig, gezien de brede ‘zesjes-cultuur’ doe ons zo onvoorstelbaar lastig uit de crisis kan leiden.
Naast de informatie op dit weblog kunt u ook de volgende websites raadplegen:
www.guidanceprofile.nl
www.icc-nederland.nl<
De boeken van Cees Buys koopt u via Uitgeverij Van Gorcum of bij bol.com of managementboek.nl.
Ook via Google en LinkedIn is informatie beschikbaar.